Sunday 14 June 2015

Interview FSTEP

Assalamualaikum...

Actually, interview nie last week. Sekarang baru terasa nak update kat blog nie. Mula-mula tu, rasa tak nak mohon utk program nie, sebab ramai yang cakap susah program nie. Tapi kuatkan jugak hati nie nak mohon jugak. Tak sangka boleh dapat interview..hihi...
Haraperkongsian nie bermanfaat la untuk mereka-mereka yang dapat interview nie.

Dah tau kan procedur untuk interview?? Nak cerita la sikit...
Ada 3 stages
1. English proficiency test (komputer)
2. Essay (ada 7 topik pilih satu 70 words)
3. Interview

Untuk interview nie, aku dapat under Public Bank

Ada 2 orang interviewers - sorang dari FSTEP, and sorang lagi of course la dari Public Bank.

Soalan apa yang ditanya??

1. Tell me about yourself?
(Aku pon cerita la pasal diri aku, dari U mana, kos apa, praktikal dulu kat mana, dan apa yang aku belajar masa praktikal dulu.)
2. Soalan pasal family, ayah & mak kerja apa, siblings,
3. Why you want to join this program?
Jawapan aku untuk soalan nie, memang tak "uhmmm" langsung...
4. Is it okay if you work in conventional bank? (Kos aku Islamic banking - aku pon cakap okay as long as it is still in banking industry)
5. Apa yang awak tahu pasal program nie??
(Apa yang aku baca kat website, yang tu la aku jawab)

 Lepas tu habis aku kena basuh... Actually, this program is.... bla bla bla....

Apa yang interviewer dari FSTEP bagitau aku, program nie ada banyak modul, dan setiap modul ada test and you have to pass all tests. Kalau tak pass one test, mohonlah angkat kaki dari situ (and kena bayar balik kos yang Public Bank keluarkan untuk sponser kau). Lepas tu, kalau pass all tests (alhamdulillah). Mula OJT kat Public Bank. Habis ja OJT, kalau Public Bank offer untuk terus kerja, kau WAJIB terima. Tak boleh tolak. Berbakti la kau dekat Public Bank.

*Lepas ja aku dengar tazkirah tu, terus macam nak hapuskan niat nak masuk FSTEP (kalau aku dapat la) tapi malangnya. Kalau dah dapat tak boleh tolak.

**Firasat aku mengatakan, peluang untuk dapat nyawa-nyawa ikan ja**hihi

Membantu tak? If you have anything to ask me, feel free to drop your comment here...



**Tips
1. Sehari sebelum nak pi interview, pi la usha-usha tempat interview. Takut nanati hari interview tu tersesar plak.
2. Sampai awal, seeloknya 30 mins, tak pon 15 mins sebelum interview.


Bye-yeom


1 comment:

  1. berapa gaji yang dia tawarkan selepas dapat kerja tu?

    ReplyDelete